تبلیغات
جدید ترین های دنیای ماشین ها - مرسدس بنز

جدید ترین های دنیای ماشین ها

بانک اطلاعات خودرو

می توان به جرات گفت که مرسدس بنز و پایه گذاری آن بیشترین نقش را در تسهیل سیستم حمل و نقل در بدو تحولات ماشینی ایفا کرده اند. همراه با فراز و نشیب ها، دگرگونی های سیاسی و اقتصادی جهان، تغییرات اساسی در مسیر کار موسسان این کمپانی دو سویه ایجاد گردید تا بدین ترتیب نتیجه همه این تغییرات به یک غول اتومبیل سازی و در واقع ماشین سازی امروز در عرصه های متعدد صنعتی و کاربردی مبدل شود.
کمپانی دایملر ـ بنز که امروزه رسما به عنوان مرسدس ـ بنز معروف است در ژوئن ۱۹۲۶ پایه گذاری شد

کار بنز ( ۱۹۲۹ ـ ۱۸۴۴ ) در منهیم مغازه داشت. وی در اولین کوشش های خود در سال ۱۸۸۵ توانست اولین اتومبیل خود را با موتور درون سوز تولید کند. در ۲۹ ژانویه ۱۸۸۶ آن را به یک اتومبیل سه چرخ بود با نام «موتور ـ واگن بنز » ثبت کرد. در سال ۱۸۷۹ اولین پیشرانه رسمی بنز که در واقع مکملی برای موتور ـ واگن پیش ساخته بود تولید شد. پیشرانه وی یک چهار ضرب تک سیلندر با سرعت بالا بود. بیشتر تمرکز کاری بنز روی پیشرانه ساکن بود.
اما بعدها کارش را روی موتور واگن خود توسعه داد و اولین اتومبیلش را رد سال ۱۸۸۸ فروخت. بعدها در سال ۱۸۹۱ اولین مدل چهار چرخ را تولید کرد. نظر به اتفاقاتی که در سال ۱۹۰۰ رخ داد، کمپانی Benz&Cie به بزرگترین تولید کننده تبدیل شد.
بخش دیگری از آلمان غربی، درست در ۶۰ مایلی منهیم، گاتلیب دایملر ( ۱۹۰۰ ـ ۱۸۳۴ ) و ویلهم میباخ ( ۱۹۲۹ ـ ۱۸۴۶ ) در مل کار خود در « کن استات » اشتوتگارت به فعالیت مشغول بودند. در ۲۹ آگوست ۱۸۸۵ احتراع خود را که یک الگوی پیشرانه گازی مدرن بود به نام « پیشرانه ساعت پدر بزرگ » عرضه کردند. دایملر در هشتم مارس ۱۸۸۶ یک کالسکه خرید که « ویلهم ویمپف » آن را ساخته بود. میباخ رماحل آماده سازی این کالسکه را برای حمل پیشرانه جدید بر عهده داشت. البته طرح های مشابه یعنی یک کالسکه حاصل پیشرانه بیش از آن نیز ارائه شده بود. اما این مدل یک تفاوت عهده داشت و آن هم استفاده از پیشرانه درون سوز بود. نویسندگان تاریخ کمپانی مرسدس از آن با عنوان یک « کالسکه بی اسب » نام می بردند.
در سال ۱۸۸۹ دایملر و میباخ اولین اتومبیل چهار چرخ با پیشرانه چهار ضرب را تولید کردند. در سال ۱۸۹۰ این دو همکار دیرینه، کمپانی DMG را پایه گذاری کردند و یک سال بعد یعنی در سال ۱۸۹۱ اولین اتومبیل خود را به فروش رساندند. خط کاری DMG به گونه ای بود که دوام زمانی می توانست آن را به یک ابر قدرت مستقل در عرصه خودرو سازی بدل نماید. یعنی با توجه به سابقه کوتاهی که در تاریخچه این شراکت دو نفره وجود ثبت گردید پیشروی DMG درصورت ادامه فعالیت در شرایط مساعد می توانست امروزه نام آن را به جای هر نام دیگری بر سر زبان ها بیاندازد. اما در کنار مسائل سیاسی و تحولات اقتصادی وقت، مشکلات درونی پایه های این کمپانی راست کرد. در سال ۱۹۰۰ دایملر در گذشت و دیری نپائید که میباخ نیز DMG را ترک کرد. مجموعه این اتفاقات عرصه را برای  و کمپانی اش هموار کرد.
در سال ۱۹۲۴ پس از جنگ جهانی اول ، کشور آلمان با مشکلات اقتصادی فراوانی روبرو شد. همین دلیل یک « توافقنامه مشترک المنافع» میان دو کمپانی خودرو سازی مذبور منعقد شد به موجب این قرارداد که تا سال ۲۰۰۰ پا برجا بود دو شرکت توافق کردند که هر کدام تحت مارک مستقل خود و با سود مشترک محصولاتشان را بفروشند. ۲ سال بعد در سال ۱۹۲۶ این دو کمپانی رسما با هم ادغام شدند و با نام «دایملر بنزAG» اتومبیل ها و کامیون های خود را عرضه کردند. کمپانی جدید با یادگاری از دایملر یعنی آرم طراحی شده توسط وی وارد عرصه شد. این آرم ( یک ستاره سه سویه ) نشانگر توانایی های این کمپانی برای استفاده ماشین هایش در هر سه زمینه کاربردی زمین، هوا و دریا ( چه نظامی و چه غیر نظامی ) بود. این ستاره اولین بار در مدل ۱۹۰۹ تولیدی DMG استفاده شد. البته الگوی فعلی مرسدس ـ بنز یک دایره نیز در اطراف این ستاره دارد که تا قبل از سال ۱۹۳۷ فاقد آن بود.
در هر حال حاصل ادغام این دو کمپانی رقیب، امروز سیل عظیم محصولات متعدد و متنوعی است که تقریباً در تمامی زمینه ها، از دوچرخه سازی تا صنایع نظامی و حتی مسابقات جهانی به بازار عرضه می شود. مرسدس ـ بنز در حال حاضر در بیش از ۱۳۰ کشور جهان مرکز فروش و خدمات رسمی بوده را دایر کرده است.
موارد فعالیت این شرکت به شدت مثبت و تکاملی است. برای مثال در سال ۲۰۰۵ در ادامه سیر تصاعدی فروش این شرکت در سال های گذشته، در مرکز فروش ایالات متحده ( MBUSA ) ۴۲۱/۲۲۴ دستگاه از محصولات حمل و نقل این شرکت بفروش رسیده است که یک آمار خیره کننده در تاریخ بنز محسوب می شود.
این نکته بسیار قابل توجه و تامل است که پشتکار، هدف مشخص و مدون به همراه تلاش مستمر در راه رسیدن به هدف در هر شرایطی ( حتی نابسامانی هایی همچون جنگ جهانی ) می تواند مثمر ثمر باشد. آنچه در بیان این بخش از مجله حاضر مد نظر است همچون بسیاری قسمت های دیگر منحصر به یک اطلاع رسانی و نگرش سطحی به خط حوادث شرکت های صنعتی خارجی نیست. قطعا یک دید عمیق به خشت اول و سیر تکاملی الگوی صنعتی موفق می تواند در بهبود وضعیت خودرویی اگر نه موثر ولی راه گشا باشد.


همه پیوندها